© ZeimenX Visuals 2023
16 augustus 2024
Instagram ken je wellicht al voor het delen van je vakantiekiekjes met vrienden en familie, maar tegenwoordig is het ook niet te missen om een account aan te maken voor je bedrijf. Het is namelijk een erg fijn platform om met nieuwe mensen in contact te komen. En is dat niet precies wat je zakelijk ook wilt? Nieuwe mensen leren kennen voor leuke connecties of het aantrekken van nieuwe klanten? Al het contact naar geïnteresseerde mensen in jouw bedrijf gaat wat makkelijker via Instagram.
Het was een van de eerste dingen die ik heb gedaan toen ik startte met mijn bedrijf, de nodige social mediakanalen aanmaken. Maar het kan aan het begin een beetje overweldigend lijken, doordat je het op moet bouwen. Na dat je dit artikel gelezen hebt, weet je precies wat je moet doen om je bedrijf op Instagram onder de aandacht te krijgen.
Laten we beginnen met wat je nodig hebt om een Instagram bedrijfsaccount te maken. En dit is heel simpel want alleen een laptop of telefoon met daarop de app van Instagram. So far so good? Ook heb je een bedrijfspagina op facebook nodig. Doe dit eerst zodat je ook van je Instagram account meteen een bedrijfsaccount kan maken. Zo kan je namelijk buttons met contact gegevens toe voegen en krijg je inzicht in je statistieken.
Nu het bedrijfsaccount er is, is het tijd om hem in te vullen. Zorg dat je een mooie profielfoto uitkiest. Werk je alleen in je bedrijf, kies dan een mooi portret waar je de camera inkijkt. Werk je met meer man personeel, kies dan voor je logo op een van je huisstijl kleuren. Hierna kan je je bio gaan schrijven, je hebt hier niet heel veel tekens voor dus beschrijf kort en krachtig waar jij je klant mee kan helpen.
Nu je de basis hebt staan begint het al ergens op te lijken, maar er moeten ook berichten geplaatst hebben. Zorg dat je al minimaal 3 berichten hebt staan voordat je mensen gaat volgen. Zo kunnen ze meteen kijken wie je bent en wat je doet. De berichten die je het best als eerst kan plaatsen zijn een voorstel bericht, een bericht over je aanbod en als derde bericht kan je nog een leuke actie uitlichten of iets wat jou zo uniek maakt, je werkwijze bijvoorbeeld. Deze drie berichten kan je ook vastzetten zodat je altijd boven aan je profiel blijven staan.
Nu ziet je account er al levendig uit maar ontbreken de volgers nog. Die komen vanzelf maar door je alvast een opstapje te geven kan je zelf klanten en collega’s gaan volgen. Ook kan je een berichtje plaatsen op je persoonlijke Instagram account en mensen naar je nieuwe bedrijfsaccount leiden.
De kunst van Instagram is wel dat je lekker actief moet blijven om er wat uit te kunnen houden. Het is helaas niet een keer alles netjes neerzetten en dan de app weer van je telefoon verwijderen. Instagram werkt het best als je regelmatig en consistent post. Post zeker 2 keer in de week wat. Probeer hier in het begin zeker lekker in te variëren. De ene keer een persoonlijk verhaal, dan wat meer gericht op je aanbod, deel een keer een review, ga zo maar door. Maar probeer ook eens af te wisselen tussen foto’s en video’s plaatsen. Kijk vooral wat voor jou lekker werkt en waar je het beste resultaat mee behaalt.
Succes met het opbouwen van je bedrijfsaccount op Instagram. En vergeet niet: het hoeft niet meteen in een keer goed, je mag lekker spelen en dingen uit proberen.
Liefs, Ilse
21 jaar oud en helemaal gek op mooie verhalen vertellen. Dit doe ik zowel met foto’s al video. Dit heb ik al voor veel prachtige ondernemers mogen doen. Elke keer is het weer een feestje om het verhaal achter het bedrijf te mogen vastleggen.
Ben jij er ook klaar voor om jouw verhaal op een passende manier naar de buitenwereld te comuniceren?
© ZeimenX Visuals 2023