De marketinglessen van Joost Klein en Europapa

Afgelopen weekend heb je er vast niet om heen gekund, Joost Klein en de shitshow die Eurovisie was dit jaar. Ondanks dat Joost niet heeft kunnen schitteren op het podium, weet heel Europa nu wie hij is. En nee dat komt niet alleen door wat er allemaal gebeurd is afgelopen week.

Hij heeft het concept personal branding namelijk uitgespeeld. Niet alleen de marketingcampagne die al loopt sinds vorig jaar. Maar zijn hele doen en laten.

Of je nou groot fan bent van zijn muziek of niet, we kunnen er allemaal over uit zijn dat hij wat unieks heeft neer gezet.

Waar hij begon als Youtuber en in 2016 zijn eerste muziek uitbracht is hij uitgegroeid tot rasartiest onder zijn eigen label. In 8 jaar tijd heeft hij menig concertzaal uitverkocht. Festivals als Lowlands, Pukkelpop en Pinkpop op zijn kop gezet en voor zo ver zijn grote droom het Eurovisie podium gehaald.

Maar laten we eens kijken naar de marketingcampagne die daarachter zit, hoe hij op het podium in Malmö is beland.

1. Begrijp je doelgroep
Een catchy nummer is natuurlijk het begin. En dat heeft ie neergezet. Aan het begin dacht je waarschijnlijk, wat is dit voor grap? Maar geef maar toe het blijft hangen. Het zingt snel en makkelijk mee en het is toch best een vrolijk deuntje. Dit had TikTok ook snel door en daar was stap 1, een viral tiktok sound.

En hij wist dat het zou gebeuren, want hij kent zijn doelgroep door en door. Op TikTok zit Gen-Z, en die moesten als eerst enthousiast worden. Hij heeft zich minder aangetrokken van de groep Nederlanders die toch al naar het songfestival kijkt, en is dus lekker bij zijn eigen jonge doelgroep gebleven om deze groep enthousiast te maken voor het songfestival dan om te proberen de songfestival fans enthousiast te krijgen voor hem.

Vertrouw op je fans
De campagne liep al lang, maar dan ook echt lang. Het was tenslotte een grote droom van Joost. Op 17 mei 2023, net na het songfestival van dat jaar, zei Joost al dat hij volgend jaar op het podium wilde staan. Dat was onderdeel 1 van de aandacht krijgen. Hij plaatste meerdere filmpjes met de boodschap dat hij mee wilde doen want Joost Klein, Droom Groot.

Het werd niet alleen zijn droom, maar ook de droom van zijn fans. En zou werd het woord verspreid. Zo ver zelfs dat radiozender 3FM een petitie heeft opgezet om Joost naar Malmö te krijgen. Die binnen no time al 10 duizend ondertekende had. Er bestond een beweging en niet alleen in Nederland, ook de fans over de grens begonnen het door te krijgen en hielpen met alle liefde mee.

Waar hij toch wel een beetje uitgelachten werd door Nederland, heeft hij niet opgegeven. En dit alles werkte tot groot succes, hij mocht naar het Songfestival. Maar daar stopte de campagne niet. Zichtbaar blijven was wat hij deed, de fans konden niet wachten tot het nummer uit kwam en alle hints werden fanatiek gedeeld. Zodra Europapa uitkwam had het binnen een dag 3 miljoen views. Dat is geen een andere inzending gelukt dit jaar. De fans hadden hiernaartoe geleefd, het momentum was zo hoog. Alle puzzelstukjes vielen op de goede plek en dan is het kijken hoe het uitpakt. Maar als je er op deze manier naar toe bouwt kan het haast niet anders dan goed gaan.     

Wees authentiek en herkenbaar
Joost Klein is zijn eigen merk. Hij is zichtzelf en daarmee zet hij zich op de kaart. Je kan van hem vinden wat je wilt, maar hij is niet bang om te laten zien waar hij voor staat. Dit niet alleen in de teksten van zijn nummers maar in zijn hele doen en laten. In de videoclips, de Tiktok video’s en de optredens komen zijn authentieke verhaal en unieke persoonlijkheid steeds weer naar voren. Hij kan de schoolboeken in als voorbeeld van personal branding. Hij heeft een duidelijke missie en een machtig sterk merkverhaal. Dit zorgt voor vertrouwen en verbinding, waardoor mensen blijven luisteren en benieuwd zijn naar alles wat hij uitbrengt.

Mensen willen de persoon achter de artiest leren kennen. En bij Joost is dat niet moeilijk, aangezien de persoon 1 is met de artiest. Zijn ziel en zaligheid zit in de muziek. Op deze manier is het ook makkelijker om het plaatje ‘vol te houden’. Je bent het namelijk zelf, dus alle keuzes worden uit jezelf genomen en sluiten vaak op elkaar aan.

Waar Joost ook in uitblink is letten op de details. Dit versterkt je personal brand alleen maar. Zo was zijn zelfontworpen pak de kleur International Klein Blue, leuk detail. Vooral in de videoclips zie je het terug. Hierdoor zie je ook elke keer weer wat nieuws, wat het interessant houdt.

Herhaling hoeft niet saai te zijn
Je boodschap herhalen is belangrijk, maar doe dit wel telkens op een iets andere manier. Hier was Joost enorm goed in. Op Tiktok plaatste hij de hele campagne door video’s met dezelfde boodschap maar net op een andere manier. Het roept herkenbaarheid op en zorgt ervoor dat mensen je steeds beter leren kennen. Ook heeft het een paar keer nodig voordat iets in je brein genesteld zit, en geef maar toe Euro-pa-pa-pa-pa-pa is er nog niet uit.

 

Heel leuk dat Joost dit zo goed gedaan heeft maar wat kan je hier nou van toepassen in je eigen marketing? Ik zet het even voor je op een rijtje.

  • Zorg dat je de taal van je doelgroep spreek. Dit krijg je voor elkaar door ze goed te kennen en weet wie ze zijn en wat ze willen. Als je deze taal spreekt word je communicatie makkelijker en blijft het in dezelfde stijl.
  • Zorg voor ‘’ambassadeuren’’ van je bedrijf. Klanten die echt tevreden zijn over je werk en dit ook graag doorvertellen aan anderen. Zorg voor een goede klantenservice, zodat deze mensen ook weer bij je terugkomen. Zij zijn als het waren jouw trouwe fans.
  • Mensen willen de persoon achter het bedrijf zien. Door een sterk personal brand neer te zetten word je herkenbaar kan je die persoonlijke touch aan je bedrijf geven
  • Blijf je boodschap communiceren, als je denkt dat het onderhand de neus van je volgers al uitkomt deel je het nog een keer. Maar zorg dat het telkens op een andere manier is. Bijvoorbeeld een keer via tekst, foto, video, audio of geef er een eigen spin aan.

 

Maar de allerbelangrijkste out take van Joost is toch wel DROOM GROOT!

Hi, ik ben Ilse

21 jaar oud en helemaal gek op mooie verhalen vertellen. Dit doe ik zowel met foto’s al video. Dit heb ik al voor veel prachtige ondernemers mogen doen. Elke keer is het weer een feestje om het verhaal achter het bedrijf te mogen vastleggen. 

Ben jij er ook klaar voor om jouw verhaal op een passende manier naar de buitenwereld te comuniceren?